Mám diastázu?

Milé maminky,

velice důležitým krokem před samotným cvičením je zhodnotit, zda-li netrpíte diastázou – tedy rozestupem přímých břišních svalů. Ty se během těhotenství přirozeně rozestupují a dělají tak místo rostoucímu bříšku. Po porodu se ale leckdy nevrátí zcela na své místo a zůstane přesně ve střední linii břicha volný prostor. Často diastázu prozradí také vypouklé bříško, které přetrvává dlouho po porodu (déle než 3 měsíce). Jelikož diastáza trápí opravdu velké procento žen po porodu, pojďte si i vy (jedno jak dlouho po porodu jste) ozřejmit, zda-li ji máte.

Položte se na zem, pokrčte kolena, jednu ruku složte za hlavu. Prsty druhé ruky si nahmatejte střední linii svého břicha. Prsty položte nad pupík, dlaň je kolmo k tělu (vidíme si do dlaně). Záda mírně přitlačíme dolů k podložce. Nadzvedneme hlavu a odlepíme ramena od země. Po okrajích prstů ucítíme tvrdší okraje přímého břišního svalu. Zajímá nás, co je mezitím, tedy přímo pod prstem. Mělká prohlubeň, do které se nám zaboří 1 prst je v pořádku – nejde o diastázu, pouze cítíme vazivový obal mezi oběma přímými břišními svaly. Pokud se nám ale vejde do prohlubně více prstů vedle sebe – tedy 2 a více, jde o diastázu. Svaly nejsou dostatečně přitaženy k sobě. Ještě vážnější stav se projeví tak, že se bříško v místě diastázy vyklene ven – utvoří jakousi stříšku.

Prsty posuňte i pod pupík a zjistěte situaci i tam :). Můžete mít například mírnou diastázu (na 2-3 prsty) pod pupíkem, nad pupíkem nemusí být žádná.

Pokud jste vyhodnotily, že diastázu máte (a rozhodně to není nic neobvyklého), pojďme si říci, jak řešit nastalou situaci.

1) Rozstoupené přímé břišní svaly nesmíte posilovat! Zapomeňte na klasické sedy lehy či jiné cviky, které mají za cíl posílit přímé břišní svalstvo. Posílit je nutno jiné svaly, hlubší – šikmé břišní svaly a především příčný břišní sval, uložený nejhlouběji.

2) Zvykněte si pokládat se a zvedat se ze země či postele zásadně přes bok – nebudete tak přepínat přímé břišní svaly.

O tom, co s diastázou dál, si povíme více zase příště. Rozhodně jde o řešitelný problém, s kterým vám Fyziomáma ráda pomůže 😉

Ivča, fyzioterapeutka a máma